Vem anställer en akademiker inom turism?

Hej!

Jag är nu på väg att ta examen ifrån ett turismvetenskapligt program på universitet. Arbetsmarknaden ser definitivt inte ljus ut. Jag har talat med branschföreningar, utbildningsansvariga och karriärcoach men det är ingen som kan precisera var en akademiker anställs, inte ens inom vilken del av turismbranschen.

Så jag gör ett försök här: vem/vilka företag behöver egentligen vår kompetens som akademiker inom turism?

Det är inte intressant att börja någonstans som receptionist för att kanske avancera utan att konkret få veta vilka typer av företag som verkligen behöver vår kompetens. Att man kan jobba sig upp vet man redan men det är inte det man vill efter en lång högskoleutbildning.
Elin 2008-05-18 01:27

Kommentarer:

Sussi 2008-05-19
Jag är ingen expert på området men...

Så mycket som jag vet så finns det ingen tydlig plats där en med turismutbildning från högskola/universitet kan söka sig, som det är för fler med generella examen, och det är inte lätt att veta vart exakt vart man kan hamna då. Ett företag kan se dig som intressant medan en annan med samma uppgifter inte ser sådan högskoleutbildning som intressant, de kanske ser extra på de som gått hotell & resturang på gymnasiet istället. Så det där är inte enkelt. Man får testa sig fram och nog våga bygga upp erfarenhet inom branschen innan man kan dra nytta av sin kompetens från högskolan.

Var man kan söka sig tror jag kan bero på hur man marknadsför sin kompetens. Vad är det för ämne som är ditt huvudämne? Har hört att många efterfrågar ky utbildning i turism mer än högskoleutbildning inom turism... men om man marknadsför sig bra och kan visa vad man kan ge så kan man möjligen ha en chans att komma någon vart.

Den bästa vägen kanske egentligen är, om man vill det eller inte, att börja som receptionist och avancera sig. När det inte verkar vara så många som vet vad en som gått turismprogram på högskolan kan ge, kan det vara bra att få in en fot på området och väl där försöka visa sin kompetens.
Pia 2008-05-22
Jag kan tänka mig att personer med högskoleutbildning inom turism finns inom evenemangsbolag, resebyråer, turismorganisationer och inom kommunen. Arbetsområden skulle kunna vara projektledning, marknadsföring, koordinatorsfunktion exempelvis.

Skriv kommentar: