Högskoleprovet och behörighet till högskolan

Jag undrar, om man vill söka in till högskola eller universitet via högskoleprovet, måste man ha slutbetyg då? Eller skulle det räcka om man har samlat betygsdokument, med tillräckliga poäng och alla kärnämnen för att egentligen kunna omvandla det till ett slutbetyg? Jag håller på att läsa upp mitt gymnasie på komvux nu och vill inte omvandla mitt samlade betygsdokument till ett slutbetyg innan jag är klar, även om jag skulle kunna det egentligen. Men så vill jag ändå prova att söka till högskolan/universitetet till hösten via högskoleprovet. Någon som vet hur det ligger till?
Anonym 2007-02-12 00:08

Kommentarer:

Anonym 2007-02-12
Hej
Du kan söka in med högskoleprovet på ett samlat betygsdokument från komvux.Kravet är att du har minst 2115 godkända poäng. Kurserna som ingår får inte lästa före 2001.
Anonym 2007-02-12
Kravet för att vara behörig med samlat betygsdokument från komvux är att SAMTLIGA 2115 poäng är lästa på Komvux - inga betyg från gymnasiet får ingå. Är alla betyg från Komvux konkurrerar du både i betygskvoten och högskoleprovskvotet.

Om jag misstänker rätt (?) så har du en hel del betyg från gymnasiet som du vill räkna med. Då MÅSTE du ta ut ett slutbetyg. Enda undantaget är om du har hunnit bli 25 år och jobbat i minst 4 år.
Anonym 2007-02-12
Har jag förstått det rätt: jag måste ha antingen slutbetyg eller ha läst alla mina ämnen på komvux ÄVEN då jag INTE ALLS vill söka in via betygskvoten utan BARA via högskoleprovet?

Jag har försökt läsa mig till detta någonstans, på hemsidor om högskoleprovet och dylikt, men jag hittar inte någonting om NÄR man har möjlighet att använda sig av sitt högskoleprovresultat. Har någon en länk till en sida där det står något om detta?

Skriv kommentar: