Hur komma vidare?

Jag vill studera till sjuksköterska men har inte det snittbetyg man behöver ha.
Kollade runt här där jag bor och då ligger snittet på 13-14 för att komma in och jag har nästan 12.

Var hos en studievägledare igår och hon sa att jag inte fick läsa upp mina betyg men kunde göra en prövning på de betyg jag har, men det kostar 500:-/ämne och man får inget studiestöd undertiden och jag har inget jobb så det skulle inte funka för mig.

Min fråga är om jag skulle läsa omvårdnadsprogramet under 1 år med heltidsstudier skulle jag ha någon chans att komma in på sjuksköterskelinjen då?
Räknar man då ihop mina gymnasiebetyg med omvårdnadsbetygen och elar det på mitten eller räcker det med omvårdnadsbetygen att söka på?

Jag vill veta vad som är bäst att göra för att ha störst hans att komma in!

Jätte tacksam för svar!
//Josefin
Josefin 2008-05-29 01:28

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-05-29
Hej
Dina chanser ökar om du kan höja de betyg som redan finns i  slutbetyget. Det ger större effekt än om du läser nya kurser. Jag tycker även du ska skriva högskoleprovet. Om du skriver ett bra resultat så sliper du höja betyg eller läsa nya kurser. Mer inforamtion om högskoleprovet hittar du på www.studera.nu
Kurserna på omvårdnadsprogrammet läggs till om de höjer ditt snittet. Jag tycker ändå att du ska söka till sjuksköterska på de betyg du har. Poängen varierar från år til år beroende på antal sökande och deras betyg. Dessutom brukar poängen sjunka ytterligare från de poäng man ser på VHS. Efter andra urvalet så är dethögskolorna själva som tar in reserver och då kan poäng ligger lägre.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Josefin 2008-05-29
Jag har gjort högskoleprovet 1ggr och det gick inte alls bra, alldeles för svårt för mig.
Sen så vill jag plugga på distans här i min stad och den utbildningen kommer inte hit förens 2009.

Men borde inte dom som är usk ha större chans att komma in på ssk utbildnigen?
Är det helt slöseri att gå usk utbildningen?
Chris 2008-05-30
Hej
De tittar enbart på dina gymnasiebetyg och ev kurser som du läst på komvux. Om du har läst kurser inom omvårdnad eller ej spelar ingen roll. Så du har inte större chans att komma in för att du har läst kurser inom vård.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Ingmar Andersson 2008-05-30
Det är som Chris skriver, och man kan självklart tycka det känns fel. Ska inte kunskaper inom området löna sig? När du väl har kommit in kommer du att ha stor nytta av dina kunskaper från usk-utbildningen, men inte för att passera nålsögat.

Om man vill  argumentera för att systemet är bra kan man säga att det är ett helt annat yrke du ska utbilda dig till, och varför skulle i så fall usk ha företräde?

Jämför med civilenkonomutbildningen. Ingen som läst ekonomi på gymnasiet har företräde. Eller ingenjörsutbildningen. Ingen som läst bygg, el, fordon eller vvs har företräde. Eller lärarutbildningen. Ingen som läst Barn- och fritid har företräde. Eller ...

Skriv kommentar: