socionom/psykologi?

Hej! Jag känner just nu att jag tror mig vilja arbeta med männiksor i framtiden. Gärna med sådana som har det svårt. Funderar mycket på att arbeta med människor som har ätstörningar av något vis och på ett sådant benhandlingshem. Kan man ansöka till dessa jobb med en socionomutbildning med någon slags inriktning på beteendevetenskap eller är man tvungen att läsa psykologi? Är kanske bättre att läsa socoinomutbildning för att dne är bredare?
Tack på förhand för svar!
Josefin 2008-06-03 01:29

Kommentarer:

G 2008-06-03
Både kuratorer(lsocionomprogrammet) och psykologer kan arbeta med människor med ätstörningar. Ofta arbetar läkare, psykolog, kurator, behandlingsassistenter i team. Socionomutbildning anses nog i regel lite bredare, men å andra sidan kommer det råda stor brist på psykologer i framtiden. För att söka in till psykolog krävs det i regel väldigt höga betyg för att komma in, på socionom är det oftast lite lättare.
/G
Sussi 2008-06-03
Du kommer långt med en socionomutbildning om det är socialt arbete som du siktar mot.
Josefin 2008-06-03
Tackar för snabba svar!
Josefin 2008-06-03
om det nu förväntas psykologbrist i framtiden (G) varför är det då så svårt t komma in på den utbildningen? innebär inte det att det är många som söker dvs även många som utexamineras?
G 2008-06-03
Det finns ett antal platser per utbildning och dessa är oftast oberoende utav hur många som söker i. Varför det är så kan jag inte svara på. Kanske beror det på att de vill att utbildningen ska hålla en hög kvalitet. Det är samma sak med läkarprogrammet.

Skriv kommentar: