Tilläggskomplettering av franska studentbetyg och prövning

Mina fråga gäller viktad tilläggskomplettering enligt de nya reglerna som gäller från och med högskoleintagningarna HT 2008 för utländska gymnasiebetyg.
Jag har just avlagt fransk studentexamen med internationell inriktning (linje ES, OI) och sökt till Handelshögskolan i Stockholm. Min franska studentexamen fyller samtliga behörighetskrav för svenska högskolestudier, liksom de speciella behörighetskrav som Handelshögskolan kräver (Svenska B, Matte D, Engelska B, Moderna Språk steg 3 etc). Trots  bra betyg och en gedigen utbildning, kommer jag bara upp i 19.10 svenska poäng enligt de nya hårdare svenska betygsvärderingsregler som införts inför höstens intagningar, och behöver nu för att för att komma upp i 20 poäng därför komplettera med 500 poäng i svenska gymansiekurser där jag får betyget MVG. Mina frågor är:
1. Vilka gymnasiekurser är bäst för mig att välja? Kan jag till exempel ta steg 1 till 5 i franska, dvs 500 poäng i bara franska, eller kan eller bör jag ta tyska A, franska A, engelska A och matte A och B? Bör noteras att i min franska studentexamen ingår såväl special matte, som de fem språken franska, engelska, svenska, tyska och italienska som jag behärskar flytande. Mycket tacksam för Din rekommendation! 2. Den viktiga följdfrågan är vart exakt i Sverige jag som är svensk medborgare men bostatt utomlands skall vända mig för att söka prövning i de svenska kompletteringsämnena, samt när och hur ofta sådana prövningar kan ske?
Stort tack för svar!

Alexander Paterson
Paris
Alexander 2008-07-05 01:32

Skriv kommentar: