Antagen men tveksam

Blivit antagen till Läkarlinjen i Lund idag. Vågar jag tacka nej? Hade ju tänkt mig att resa och ta ett sabbatsår. Är chansen mindre att jag kommer in efter jul eller till nästa höst? Eller kan jag känna mig relativt säker på att komma in i Lund( mitt förstahandsval) eller möjligtvis Göteborg igen? Vad händer om jag inte tackar ja? Kommer jag då automatiskt att söka till mitt andrahandsval Läkarlinjen i Göteborg istället? Är chansen mindre att komma in på sitt andra eller tredjeval?
Ludwig 2008-07-10 01:33

Kommentarer:

Sussi 2008-07-10
Hur dina chanser att bli antagen nästa gång är svårt att veta. Du kanske blir antagen igen eller har oturen att bli reserv. Vill du behålla din plats så kanske det är bäst att ta den nu då du inte kan garanteras att få den chansen igen.

Du måste tacka ja till platser du vill behålla, gäller både reservplats och antagen plats. Tackar du inte ja så mister du allt, alla platser och chanser att prövas om på val nr 1 om du kom in på val nr 2, 3 eller annat. Är du antagen till ditt förstahandsval så stryks det andra och tredje val och så vidare.
Gaga 2008-07-11
Tacka ja, finns folk som söker i 5 år med 20,0 utan att komma in. Du hade tur.
Ludwig 2008-07-11
Menar du att det beror på tur? Är det inte högskoleprovet som avgör? Lottas platserna? Har precis gått ut gymnasiet och har inte så bra koll. Är det olika svårt i olika städer eller är det samma i Lund som för ex. Linköping? Då vågar jag kanske inte vänta. Alla andra val är strukna eftersom jag sökt Lund i första, så jag vet ju inte om jag kommit in på någon annan utbildning. Så fruktansvärt svårt att göra rätt val i livet.
Sussi 2008-07-11
Jag vet att man i göteborg sållar med hjälp av hp bland dem med 20,0. Vad man gör med flera som har samma hp vet jag inte exakt, kanske lottning. Andra lärosäten kör med lottning bland de med 20,0. Det är svårt att komma in på läkarprogrammet så om du vill ha en plats så är det kanske bäst att du tar den du har nu. Många får vänta i åratal innan de kommer in...
Sean 2008-07-12
Ta chansen att börja plugga. Du kanske aldrig kommer in igen trots toppenbetyg. Ut och resa kan du göra senare eller eventuellt åka på riktigt schyssta utlandsresor på sommaren.

Skriv kommentar: