Journalist eller Kommunikation

Hej!
Står i valet och kvalet mellan att välja Journalistik och Mediaprogrammet i Kalmar eller Media- och kommunikationsvetenskapliga programmet i Jönköping. Mitt mål med utbildningen är att få bredd för att slutligen kunna välja någonting inom TV eller att skriva för t.ex.. tidning. Känner mest för utbildningen i Kalmar, men är reserv.
Jönköping har jag kommit in på, men kommunikationsbiten är jag helt ointresserad av. Vad ska man välja? Har jag fortfarande chans att få ett arbete inom journalistik om jag skulle välja Jönköping. Eller tror ni att jag behöver komplettera med kurser eller program, efteråt? Vill oxå kunna studera magisterexamen i journalistik efter mina studier. Vilket tror ni är mest användbart där?  
Få be om ursäkt för alla frågor men får inte tag på någon studievägledning, eftersom alla är på semester!!

TACK!
Linus 2008-08-05 01:36

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-08-05
Hej
Det finns ju inga fastställda krav för att få jobba med journalistik eller TV så det är svårt att säga. Jag tycker att du ska välja den utbildning som passar dina önskemål bäst och där innehållet stämmer överens med dina önskemål om framtida arbete.
Ett tips är att ta kontakt med t ex en tidning och fråga dem. Ofta tittar de mer på vad man kan efter sin utbildning, t ex hur man skriver etc än vilken utbildning man har gått.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: