Biomedicin vs. Bioteknik

Jag har inte riktigt klart för mig vilken utbildning jag vill gå på. Vad är den stora skillnaden på de olika biolog utbildningarna, t.ex. som biomedicin och bioteknik.
Jag är väldigt intresserad av människokroppen, fysiologi, biologi. Men inte så jättemycket för att stå och labba och kolla in i mikroskop. Inte heller kemi särskilt mycket.
Men om jag vill hjälpa folk genom sjukvården så måste jag kanske offra mig ändå åt detta, genom att plugga biomedicin.
Vad tror du?
Tacksam för svar!
Hanna 2008-08-11 01:37

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-08-11
Hej
Biomedicin riktar sig mot forskning och utveckling inom området naturvetenskap och medicin. Arbetsuppgifterna är främst laborativa så du måste kanske gilla det. I programmet läser man mycket av det som du är intresserad av människokroppen, cancerbiologi, immunologi etc.
Biotekniken riktar sig främst mot läke- och livsmedelsindustrin. T ex att ta fram nya läkemedel eller livsmedel. I det programmet ingår även mycket kemi. Där handlar det mycket om problemlösning.
Om du är osäker tycker jag att du ska ta kontakt med en studievägledare på resp program för att få mer information och vad som skiljer utbildningarna åt och vad de leder til för arbetsuppgifter.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: