Välja kurser själv

Hej!

""Jag planerar att bli kriminolog efter mycket tänkande och pluggande. (läst introkurs osv) men insåg att det var mycket svårt att komma in på Sthlms """"rena"""" kriminolog-program"""" och väljer istället för att läsa sociologi som jag läst att många idag verksamma kriminologer har i botten. Hur många poäng inom ämnet bör jag satsa på att skaffa? hur många poäng behöver man för att få skriva en c-uppsats och då jag troligen kommer att plocka intressanta och matnyttiga ämnen/kurser från olika univeristet och högskolor i Sverige (läser mycket på distans) undrar jag vem som kan examinera mig? Finns det läsare/kurser som endast fokuserar på c-uppsats som man kan söka?""

Tacksam för svar!

Elin
Elin F 2008-08-11 01:37

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-08-12
Hej
Om du läser kurser är det kanske bra att läsa så du kan ta ut en examen t ex en kandidatexamen. Hur många poäng som ska vara huvudämne resp sido- eller biämne bestämmer varje lärosäte själva. Vanligast är att man ska ha ett huvudämne på 90 hp och då ingår ett examensarbete eller en uppsats på 15 hp. Kraven på hur många poäng i ett ämne när det gäller sidoämnet kan variera. En del lärosäten har t ex krav på att sidoämnet ska omfatta minst 30 hp.
Det är ofta det lärosäte där du sist studerade på som skriver ut din examen.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sussi 2008-08-12
För en kandidatexamen krävs 90 hp som utgör huvudområdet (t ex sociologi) och 90 hp i andra ämnen så att det tillsammans blir 180 hp. Inom de 90 hp i huvudområdet ska en C - uppsats på 15 hp skrivas. På en del lärosäten är det lite lurigt att veta vilka kurser man ska och kan läsa för att kunna få ihop till huvuområde till en kandidatexamen, så du kan ju kontakta syo på det/de lärosäte/n där du tänker ta ut din examen och höra vad som gäller där. I det nya systemet som råder nu så finns det ibland uppdelade kurser där metodkurser (för förut fanns integrerade i många kurser) som man måste ha ska läsas för sig. Missar man de kurserna så kan man inte ta ut någon examen eller skriva C uppsats. Så kolla med vad som gäller där du vill läsa sociologikurserna och hur det är uppbyggt där med kurserna. Där det t ex finns 30 hp kurspaket på olika nivåer inom sociologi är det kanske enklare att få med allt än där man måste kolla extra noga så att man inte glömmer de viktiga metodkurserna.

Läser man på olika lärosäten så är det vid det lärosäte där de sista poängen du vill ha i din examen är tagna.

Skriv kommentar: