Matte C

Jag går på gymnasiet, och valde bort Matematik C nu till hösten, men jag vill fortfarande ha hög behörighet till Universitet/Högskola, så nu undrar jag, krävs det att man har Matematik C för många utbildningar?
Viktoria 2008-08-13 01:37

Kommentarer:

Sussi 2008-08-13
Matte B krävs på fler utbildningar, men matte c är krav på t ex ekonomiska utbildningar. Så om du vill läsa t ex ekonomi som är matte c nått du behöver. Men det kan vara bra med en kurs som matte c även om dit du söker t ex bara kräver matte a...
Klara 2008-08-13
Är det inte så också att du får 0,5 i extrapoäng from 2010 om du läst matte c?
Sussi 2008-08-14
Jag tror det blir meritpoäng from 2010, som du Klara säger. Så mycket som jag har förstått av de nya reglerna i alla fall. Så det kan löna sig att läsa högre kurs än det som är kravet.
Viktoria 2008-08-14
Jo, det stämmer att man får meritpoäng för Matte C och språkkurser steg 4, m.m. Men eftersom jag tycker att Matte är lite krångligt är det inget som jag vill göra om jag inte måste, där av frågan om behörighet till Universitet osv.
Sussi 2008-08-15
Då beror det på vad du är intresserad av att läsa på högskola/universitet sedan. Är det ekonomi så är det matte c som de flesta utbildningar inom det kräver. Men är det t ex vårdutbildningar så räcker det med matte b i många fall. En del kräver så lite som matte a, så det beror på vad du vill läsa...

Skriv kommentar: