Frågor om antagning till sjuksköterskeutb i stockholm

Nästa år tänkte jag söka in till sjuksköterskeprogrammet i Stockholm. Min plan var att första hand söka Sophiahemmet och andra hand Karolinska (för visst är det en utbildning där också?)
Vilka fler ställen finns det att läsa till ssk på i Stockholmområdet?

Men till min stora förfäran upptäckte jag att mina betyg (16,79 i snitt) inte räcker till att komma in enligt statestiken på vhs om jag läser den rätt. I tabelen antagna efter urval 1 så låg antagningen på lägsta betyg mellan 17,14-18,06!
Men i den andra tabellen för antagna efter urval 2 så låg den så att jag kom in iallafall..

Men jag undrar vilken tabell, urval 1 eller 2, jag ska gå efter när jag klurar kring hur hög antagningen är?
Ska jag satsa på att läsa några kurser på Komvux innnan jag söker för att höja poängen?

Sen undrar jag också hur det är de väljer ut vilka av alla dessa sökande som får platserna?
Är det så att alla som söker och ligger över den lägsta betygsgränsen sätts på någon sorts kölista?
Eller är det de med högst betyg som kommer in?
Eller lottar man bland alla som ligger över intagningsbetygen?
Och om man nu har över lägsta intagningsbetyg men ändå inte kommer in, har man då större chans att komma in nästa termin man söker eller är chansen lika liten då?

Snälla, gör mig klokare :)
Clara 2008-08-25 01:39

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-08-25
Hej
Antagningspoängen är inte statiska utan ändras varje år mer eller mindre. Ligger man på gränsen så bör man kanske höja sina betyg eller skriva högskoleprovet för att säkra sina chanser. Tänk på att poängen brukar ligga lite lägre på våren(alla har inte på våren).
Du ska titta på urval 2 eftersom det är det slutgiltiga. Efter det skickas reservlistor till högskolan direkt så poängen kan ligga lägre än det som presenteras i urval 2 ifall det är fler som hoppar av efter andra antagningen.
Ett vissta antal av platserna tar man in på betyg och en del på högskoleprovet.I betygsurvalet tar man in på betyg och hamnar man på samma poäng så ska platsen gå till underrepresenterat kön ifall inget annat anges.I sista hand används lottning.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Alexandra 2008-08-25
Hej!
1)Kan man fortfarande läsa upp sina betyg på komvux? Jag är inte underkänd i något ämne, men skulle vilja läsa upp några ämnen som jag bara har Godkänt i. Jag har hört att det är olika i olika kommuner? I min kommun Sundbyberg är det t.ex inte möjligt. Hur går jag tillväga för att få läsa i annan kommun i detta fall?

2)Kan man läsa in ämnen (som man inte läst på gymnasiet) på komvux och på det sättet höja sina betyg för antagning till högskola?

Hoppas på svar:)
Bästa Hälsningar/ Alexandra
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-08-26
Hej
1.Man kan fortfarande höja sina betyg på komvux men man måste göra det genom en prövning. Det innebär at manläser kursen på egen hand.
2. Man kan läsa nya kurser och på så sätt höjasitt meritvärde men det ger mycket bättre resultat om du höjer kurser som redan finns i ditt betyg.
Hälsnignar Chris,www.syoguiden.com

Skriv kommentar: