Samhäll B

Min fråga lyder: Har samhäll B någon viktig inverkan om man vill läsa till socionom i framtiden. Jag har nämligen möjlighet att välja bort det ämnet nu sista året i skolan. Innan jag gör det måste jag veta att det ej krävs för att komma in på socionom-linjen, så att mina framtidsplaner inte förstörs. Vilka ämnen är viktiga överhuvudtaget för att  kunna bli socionom? Tacksam för svar.
Tess 2008-08-25 01:39

Kommentarer:

G 2008-08-25
Du behöver inte läsa samhällskunskap B. Du kan bli socionom oavsett vilket program du läser på gymnasiet. Det du däremot bör tänka på är att det  ofta krävs ganska höga betyg för att komma in. I de populära orterna runt 17, 18.så försök få ett så högt snitt som möjligt.
Sussi 2008-08-25
Har för mig att de kurser som krävs till socionom utöver grundläggande behörighet är Matte a och samhäll a. Så länge du har grundläggande behörighet för högskolestudier + minst G i dessa ämnen, så är det lugnt när det gäller behörigheten. Sen är antagningen en annan fråga, det krävs minst 16 i snitt och högre (beroende på inriktning, tror äldre och funktionshinder är lägre runt 16 och de andra runt 17 och uppåt). Att göra högskoleprovet kan vara en bra idé.

Skriv kommentar: