Medicin meritpoäng

Hej!
Jag går Naturvetenskapligt basår för att sedan kunna söka in på läkarprogrammet. Nu undrar jag lite över meritpoängen som börjar gälla from 2010.

1. Jag läste Språk på gymnasiet och har efter diverse tillval gått kurserna: Engelska A-B-C, Franska steg 3-4-5-6, Spanska steg 1-2-3-4. På språkinriktningen är det obligatoriskt med fyra moderna språkkurser, men jag har alltså läst åtta plus engelskan. Hur många meritpoäng plockar jag här?

2. Eftersom jag läser basåret nu via högskolan så kan ju inte de betyg jag får i kurserna här sänka mitt gymnasiesnitt. Men ger kursen Matematik E mig ett meritpoäng här, i och med att det till läkarprogrammet är behörighet Matematik D? Det är ju ändå samma kurs, och läser jag en mattekurs som är utöver behörighetskravet borde jag väl få meritpoänget? Eller?

MYCKET tacksam för svar!!! Svara gärna till min mail om du föredrar det. Mvh Sophie
Sophie 2008-09-02 01:41

Kommentarer:

G 2008-09-03
Hej!
Du kan få 1,5 meritpoäng för de moderna språken och jag tror att du får 0,5 för engelskan, alltså 2,0. Via basåret och matematiken där kan du få ytterligare 0,5 poäng. Söker du in efter 2010 hamnar du dock i kvotgrupp två eftersom du har läst till betyg i efterhand. I kvotgrupp två kommer det bli svårare att komma in eftersom det finns färre platser.
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-09-03
Hej
Du får 1,0 för engelskan, 0,5 för B resp C. Du behöver alltså inte läsa Ma E eftersom du får 1,5 för språk och maxpoängen är 2,5.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: