Komma in på högskoleprovet

hejsan. Jag har IG i så pass många ämnen att jag inte gått ut med fulla poäng från gymnasiet. För att kunna plugga vidare måste jag gå på komvux, eller kan jag komma in via högskoleprovet? låt oss säga att jag inte vill eller har lust att plugga upp mina betyg på komvux, kan jag då med ofullstädigt betyg från gymnasiet komma in via högskoleprovet, helt oberoende av gymnasiebetyget?
tacksam för svar! / P
Pernilla 2008-09-09 01:42

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-09-09
Hej
Även om du har ett högskoleprovsresultat så måste du ändå ha den grundläggande behörigheten. Du måste alltså läsa kurser så att du når upp till 90% godkända kurser. Högskoleprovsresultatet är bara yterligare et sätt att konkurrera om och har inget med behörighet att göra.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sussi 2008-09-09
Har du behörigheten men inte det höga snittet som krävs, så kan du komma in på högskoleprov, om du har såpass högt resultat som krävs för den utbildning du vill komma in på... kan bli olika som krävs för olika terminer...
P 2008-09-10
Tack för svar. Så jag kan alltså göra högskoleprovet nu i oktober..utan min behörighet i gymnasiet..(med andra ord kan vem som helst göra högskoleprovet?) och sen efteråt läsa upp dom ämnena jag behöver för att få min behörighet? /P
Sussi 2008-09-11
Ja, man kan göra högskoleprovet utan behörighet, men inte kunna söka med det och möjligtvis komma in utan grundläggande behörighet för högskolestudier. Provresultatet gäller i fem år, gör du det igen så är det det bästa resultatet som räknas...

Skriv kommentar: