Finns alternativ för att bli behörig till veterinärutbildningen?

Hej!

Jag heter Lovisa och gick ut det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet 2007 med snittet 19,7. Hela mitt liv har jag velat bli veterinär, och det är fortfarande det jag strävar efter att bli. Tyvärr är ju intagningsgränsen för veterinärutbildningen 20,0 (minst), och det innebär att jag pga de 0,3 poäng som fattas på mitt gymnasiebetyg inte kommer in.

""Det jag inte fick MVG i under gymnasiet är Engelska B (100 p) och ett av mina individuella val - Foto Grundkurs 50 p. Engelskan är, så vitt jag har förstått, bara att tenta upp (fick VG), men hur är det med fotokursen? Detta är ju en praktisk kurs som inte går att tenta upp, utan i sådana fall är jag tvungen att gå om hela kursen? Eller finns det någon möjlighet att läsa någon annan kurs på 50 p och bara """"byta ut"""" betyget från den kursen med mitt VG från fotokursen?""

Hörde även av en kompis att det var möjligt att genom att läsa 3 terminer på högskola få de resterande 0,3 poängen, stämmer det?

Har funderat på att söka in till veterinärutbildningen i Damnark, där antagningsgränsen är något lägre. Men helst av allt skulle jag vilja plugga här i Sverige

Tacksam för svar!
Lovisa 2008-09-17 01:43

Kommentarer:

Sussi 2008-09-17
Behörig att söka till utbildningen verkar du redan vara. Att komma in är en annan sak. Har du testat högskoleprovet?
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-09-17
Hej
Enda möjligheten för dig att komma in på veterinärutbildningen i Sverige är att antingen läsa upp En B och Foto eller skriva högskoleprovet och komma in den vägen. När det gäller fotokurser så ska du anmäla dig komvux men själva prövningen måste du göra på en gymnasieskola. Du kan inte läsa andra kurser och man kan heller inte ersätta kurserna med 3 terminer på högskolan.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: