Klar med komvux i höst - för sent för högskola?

Jag läser på komvux nu, och jag läser till kurser för att nå gymnasiekompetens, eftersom jag aldrig slutförde gymnasiet. Jag vill söka vidare utbildning, och detta gärna redan till våren. Dock så pågår komvuxstudierna under resten av hösten, och högskoleansökning sker nu i oktober. Finns det något sätt för mig att lösa detta, eller måste jag vänta ett halvår till, till nästa höst?

Jag funderade på om man kanske kan söka utbildningar och sedan komplettera med fullständiga betyg från komvux senare i vinter. Eller det kanske är så att jag måste bli klar med komvux först för att överhuvudtaget ha tillåtelse att söka?
Ronny 2008-10-01 01:45

Kommentarer:

Sussi 2008-10-01
Det finns en sista kompletteringsdag för handlingar som kommit till efter ansökan. Den 1 december är sista dag för vårterminen. Om man skickar efter denna dag och före första urvalet så behandlas det i mån av tid...

En del utbildningar har platser kvar efter sista ansökningsdag, så du kan ha chans till en plats även efter nyår, beroende på vad för utbildning du är intresserad av. Då behöver du först då du söker ledig plats visa upp din behörighet som du fått till efter höstens studier.

Skriv kommentar: