kandidatexamen eller en masterexamen?

Hej!

Jag har en fråga gällande olika examen nu när vi anpassar våra utbildningar efter bologna och vilka effekter detta får. Jag läser systemvetenskap nu och tar ut en kandidat nästa termin och står inför två olika vägval eftersom jag vill fortsätta plugga efter min examen.

-Läsa i ett år och ta ut en till kandidatexamen i ekonomi dvs. double major(en kandidat i systemvetenskap och en annan i företagsekonomi)

-Fortsätta på masternivå.

Hälften jag har hört med säger att jag ska fortsätta mot master och resterande hälften säger att två kandidatexamen räcker gott och väl eftersom det är mer gynnsamt att ha en breddad kompetens istället för en fördjupad.

Siktet är förresten att jobba med IT på den svenska arbetsmarknaden och inte utomlands.

Skulle vara tacksamt med lite råd :)
Nicklas 2008-10-23 01:48

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-10-24
Hej
Ett tips kan vara att gå in på lediga tjänster inom området och se vilka krav som ställs. Kanske kan du redan nu gå ut i arbetslivet och skjuta på beslutet om vilken examen du ska satsa vidare på. Då vet du om du behöver mer kurser inom området och ska satsa på en master eller om du ska läsa ekonomi.
http://platsbanken.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaYrke/SokViaYrke.aspx?yo=3&yg=2131
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: