Undersköterska

Jag läser just nu första terminen på sjuksköterskeutbildningen i Göteborgs Universitet. Efter inblick i sjuksköterskans arbetsuppgifter känner jag att jag mycket, mycket hellre arbetar som undersköterska. Att yrket är ""patientnära"" är något som inte stör mig, utan jag ser det istället som en välkommen utmaning att få lära mig hantera det stundtals ""äckliga"". Jag vet att jag kan arbeta som det efter min examen, men jag vill inte genomgå 3 år av, visserligen nyttig, men ändå onödig, utbildning som jag förmodligen kommer finna svårt att motivera mig till att läsa. Jag vill därför läsa till undersköterska (på komvux, eller lernia i göteborg, antar jag), men vad jag förstår har jag inte goda chanser att komma in. Jag har medelgoda betyg i Naturvetenskapliga programmet och en relativt bra poäng på högskoleprovet, tyvärr. Eftersom antagning prioriteras efter behov, tjänar jag då på att hoppa ssk-utbildningen innan jag söker? Har jag någon chans att komma in överhuvudtaget?
John 2008-10-24 01:48

Kommentarer:

Sss 2008-10-24
Med behov brukar man mena hur mycket man studerat förut men ibland kan behov vara att man behöver viss kurs för behörighet till den högskoleutbildning man vill söka till eller att den utbildning man önskar bara finns att läsa in som vuxen på komvux. Det sker som sagt prioriteringar men om det finns plats över så kan de med sämre prioriteringsgrad få en plats så du kan ju testa att söka och se vad som händer...

På BTH (blekinge tekniska högskola) finns undersköterskeprogrammet. Den utbildningen kan man söka när man har högskolebehörighet och jag har sett att det inte är höga snitt som har behövts för att bli antagen där. Den utbildningen är på två år.
Stefan 2008-10-25
sss, jag är osäker på ditt svar om ""behov"". antagning prioriteras efter behov syftar rimligt sett till behov av flera undersköterskor...   Dvs finns behov ordnas kursen / utökas antalet platser, finns inget behov...

Hur är det, undersköterskor utbildas väl vanligen via Vårdprogrammet?  Dvs ett gymnasieprogram?
Det är förstås därför Komvux ordnar det ibland, för vuxna studerande.

Hur som helst, John är säkert mer än tillräckligt behörig för att söka in på undersköterskeutbildning om han så skulle önska.

Jag vet att på en del små gymnasier tex i Norrland, antar de ibland vuxna studerande även på ungdomsgymnasiet - allt för att uppfylla antalet platser i gruppen, samt givetvis för att täcka de lokala behov av personal.  Det gjorde de iaf för ett antal år sedan...
Tipset om BTH är intressant.

Skriv kommentar: