samhäll-räddningstjänst-polis=???

Jag har funderat på många olika högskoleutbildningar, främst inom samhälle och med internationell inriktning. Jag har också länge drömt om att bli polis men vågar inte riktigt ta steget till att söka utbildningen. Finns det något liknande mer ""teoretiskt"" program som jag skulle kunna söka? Kanske inom räddningstjänst eller något samhällsprogram med brottsbekämpning som någon sorts inriktning? Det känns som om det är svårt att hitta ett program som kombinerar allt ihop...
Fundersam 2008-11-03 01:49

Kommentarer:

Kalle b 2008-11-03
Socionomprogrammet kanske? Arbeta förebyggande eller inom kriminalvården som kriminalvårdsinspektör....

Jag har sökt till socionomutbildningen till vårterminen o har också lite tankar om att kanske söka till phs senare.

Fast tror inte jag kommer in plus att jag också är itnresserad av samhälle och organisation en hel del med.

Jag tror socionom är en bra utbildning, få se om man lyckas komma in på det nu bara...

Annars kan du ju söka till kriminologikurser vid sthlms universitet, du kan ju försöka kombinera kriminologikurser med kurser i samhällskunskap eller statsvetenskap kanske...fast vet inte om det blir något jobb på det riktigt.

Sussi 2008-11-03
Jag tror inte det finns något program som innehåller precis det som du letar efter, men det som ""kalle b"" nämner är intressanta alternativ. Och du kan ju komplettera en utbildning (om du ex finner nått program du är intresserad av) med det som inte ingick där i i efterhand och skapa din egna unika kompetens med nått extra än det som de andra som läser samma program läser och får kompetens i... vill du t ex jobba inom polisen men inte är polis kan utredare där vara något. Tror kriminologi är bra ämne för sånt jobb och kanske kombinera det med beteendevetenskapliga ämnen så som psykologi och sociologi...

Skriv kommentar: