Läkarlinjen

Hejsan. Jag har lite frågor om antagning till läkarprogrammet som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
1. Får jag räkna bort både idrott A och B när dessa sänker mitt snitt?
2. Stämmer det att jag inte kommer att kunna söka på upptentade betyg efter 2010? HT eller VT?
3. Kan jag läsa ämnen på komvux som jag inte tidigare läst och om jag får MVG i dessa få dem att räknas istället för de ämnen jag har VG i från gymnasiet?
4. Vilket var det lägsta resultatet på högskoleprovet av de antagna till KI för HT2008?
5. Jag kan även tänka mig studier i Danmark men läste att man då måste man ha läst Matte E. Gäller det för alla unversitet i Danmark? Räknas det isf om jag läser matte E på komvux?
6. Om man skulle vilja plugga till läkare i Australien, måste jag ha 20,0 då? Vad skulle det kosta?
Jättetacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Malin
Malin 2008-11-19 01:51

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-11-19
Hej
1. Om Idor och Hälsa A+B sänker räknas dessa inte med
2. Du kan söka med upplästa betyg även efter 2010 men då kommer du att pröa med enbart ditt slutebetyg i direktgruppen och med dina upplästa betyg i kompletteringsgruppen där man tror at konkurrensen kommer vara hårdare.
3.Du kan inte läsa nya kurser och byta ut dessa mot kurser som redan finna i ditt betyg
4. Återkommer senare med svar
5. För läkar i Danmark krävs Ma E på samtliga lärosäten. Du kan läsa in den på komvux men den räknas inte med i ditt meritärde utan enbart som behörighet
6. Du behöver inte nödvändigtvis 20.0. I Austrlien har man inträdesprov till läkarprogrammet och det är svårt för utländska sökande att komma in. Kostnaden varierar beroende på lärosäte men det kan kosta 100.000/år och mer.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-11-21
Hej
4.För att komma vidare på PIL-baserade urvalet krävdes 1,7 men man lottade även in några på 1,6
Hälsningar
Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: