Hej!

Hej!
""Jag har sökt till sjuksköterskeprogrammet i skövde, men tyvärr är den utbildningen inställd och jag har inte sökt någon annan skola. Nu har jag gjort sena anmälningar till andra skolor som hade lediga platser kvar. Men jag tror inte att chansen är så stor att jag kommer in. isåfall ska jag söka igen höstterminen 09. Men nu undrar jag skulle kunna läsa fristående kurser denna terminen, som """"hör"""" till sjuksköterskeutbildningen? Alltså vissa kurser, som jag skulle kunna få tillgodoräkna mig när jag sedan börjar på sjuksköterskeprogrammet? Så att jag redan är en liten bit på väg i min utbildning, eftersom jag vill börja att läsa redan nu! Hoppas ni kan svara på min fråga! Mvh Sanna""
Sanna 2008-12-08 01:54

Kommentarer:

Sussi 2008-12-08
Man kan få tillgodogöra sig tidigare studier om det man tidigare läst överensstämmer med det som ingår i utbildningen. Det brukar vara de enskilda lärosätena som tar beslut om det går att få tidigare studier tillgodogjort eller inte efter att det har prövats...

Kunskaper inom anatomi och fysiologi skulle nog vara bra att få med sig när man väntar på att kunna komma in på sjuksköterskeutbildningen. Det ingår i utbildningen, men om det finns kurser som man sedan kan tillgodogöras är jag inte helt säker på men kurser inom ämnet finns på en del lärosäten...

Ta kontakt med syo på de lärosäten där du är intresserad söka till sjuksköterskeprogrammet och fråga om det finns kurser som är lik de som ingår i programmet som man kan läsa och få tillgodogjorda sedan när man kommer in på programmet... någon kan ha nått sånt...

Skriv kommentar: