Behörighet till högskola?

Hej!

Hur ska jag bära mig åt?
Jag är en undersköterska som så gärna vill läsa vidare till sjuksköterska. Jag behöver både matte A och matte B för att komma in på studierna. Dessutom har jag inte 90 % godkänt av ämnena i mitt slutbetyg från gymnasiet.

Om jag läser matten på distans, kan jag ändå söka via högskoleprov samt arbetslivserfarenhet? Kan jag då bortse från att jag inte har 90 % godkänt i mitt slutbetyg?
Ska tillägga att jag studerade på vårdprogrammet i vuxen ålder och fick strålande betyg. Kan man lägga till de nya betygen till mitt tidigare slutbetyg från gymnasiet?

Så jag behöver alltså inte läsa italienska och latin på komvux (som jag fick IG i för många herrans år sedan), utan kan använda mig av mina MVG:n från vårdutbildningen för att få upp mitt betyg till 90% godkänt? Jag har MVG i 7 stycken stora kurser.

Alltså: Går det att lägga ihop ett gammalt slutbetyg med ett nytt?

Jag har sådan ångest över att min tidigare skoltrötthet ska avgöra min framtid, då jag i vuxen ålder förstått att jag har läshuvud och verkligen vill plugga vidare.
Sandra 2008-12-10 01:54

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-12-10
Hej
Du måste läsa in matten och de kommer att läggas till ditt slutbetyg och kan därmed göra så att du kommer upp i 90%. Även kurserna från vårdprogrammet läggs till ditt slutbetyg om de höjer ditt meritvärde
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: