Fråga om utbildningar till barnmorska samt tandläkare

Hejsan!
Jag skulle vilja veta om det verkligen bara finns EN tandläkahögskola i Tyskland? Jg skulle vilja studera till tandläkare i Berlin, men jag kan inte hitta något universitet där.
Jag undrar om kraven till tandläkare, samt barnmorska i Sverige, Danmark samt Tyskland.
OCH jag har sökt på nätet, så jag är tacksam för svar och inga vidare hänvisningar, tackar,
mvh, Carolin
Carolin 2008-12-16 01:55

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-12-16
Hej
Sverige och Danmark har central antagning och där är det i stort sätt samma behörighet oavsett vilken högskola man söker till.
I Sverige krävs till tandläkare Fy, Ke och Bi B och Ma D. I Danmark krävs Ma E, Fy A och Ke B.
För att söka till barnmorska i Sverige så måste du ha en sjuksköterskeexamen i botten. Därefter söker man på sina akademiska meriter och arbetade år .I Danmark söker man till utbildningen(Jordemor) direkt och den är 3,5 år. Kraven är ett slutbetyg och Ke A.
I Tyskland är vissa utbildningar knutna till den centrala antagningen och vissa inte. Därför måste du gå in på resp högskola för att kolla vad som gäller. De väger även in andra meriter såsom intervjuer och antagningsprov.
Om duska söka till tandläkare söker du via
www.zvs.de
Gå in på länken så hittar du en tandläkarutbildning i Berlin-Humboldt university
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-12-16
Glömde länken. Här kommer den
http://www.a2zcolleges.com/dental/europe.html

Skriv kommentar: