Från jur. kand till pol. kand (UU till KAU)?

Hej,

""Liksom många andra studenter, likväl blivande studenter, så står jag tveksam till vad jag egentligen vill utbilda mig till och vad jag vill arbeta inom. I nuläget läser jag på Juristprogrammet vid Uppsala Universitet men har under mycket lång tid ställt mig frågande till om det verkligen är min """"grej"""". Dock har utbildningens höga status, den goda arbetsmarknaden och förhoppningar om att det kanske blir """"roligare"""" hållt mig kvar.""

""Nu har jag däremot kommit till en punkt där jag på allvar överväger ett regelrätt avhopp - jag trivs liksom sådär i Uppsala och jag finner att utbildningen kanske inte riktigt är min kopp te. Av den anledningen så har jag bejakat mitt starka intresse för statsvetenskapen och överväger ett eventuellt byte från Juristprogrammet till Pol. kand vid Karlstads Universitet men jag vet inte riktigt om jag """"vågar"""".""

""Framförallt känner jag en överhängade rädsla för att jag kommer att göra ett rejält """"nedbyte"""" av utbildningsstatus och jag är även rädd för att jag efter examen (planerar att läsa pol. kand och sedan ta magisterexamen) står inför en arbetsmarknad som är till bredden fylld av människor med samma utbildning som mig. Kort och gott, jag är rädd för att jag kommer att bli oattraktiv på arbetsmarknaden.""

Därför skulle jag kunna behöva er hjälp. Vad tycker ni? Ska jag bita ihop i 4 år till och ta min examen eller ska jag följa mitt intresse och läsa en utbildning som både är mer tilltalande och som rent geografiskt ligger mycket bättre? Är en Pol. mag inom statsvetenskap från KAU (inkl. eventuella utlandsstudier i England/USA/Frankrike) något i hänga i granen eller bleknar en sådan utbildning i jämförelse med en Jur. kand från UU?

Mycket tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar,

Niklas
Niklas 2008-12-28 01:56

Kommentarer:

Sss 2008-12-28
Personligen anser jag att det inte är precis rätt att utbilda sig till något bara för att det leder till jobb rätt lätt sedan och/eller att det är utbildning med hög status. Gör man något utan att riktigt vilja det själv så kan det nog sedan när man ska ut på arbetsmarknaden bli till en nackdel.

Visar det sig sedan inte vara så jättelätt att få jobb som man trodde så tror jag att man får sämre möjligheter att sälja sig själv om man inte brinner för det man läst och det man har blivit. Hur kan man finna motivation att visa vem man är och vad man kan om man inte känner att man vill jobba med det man utbildat sig till?

Det finns de som läser till t ex konstnär, ett yrke som inte är känt för bra arbetsmarknad. Men älskar man det och är motiverad så kan man nog klara sig på ett eller annat sätt. Man kanske får lust att satsa på det man brinner för och vill av allt i världen och satsar på eget företag?

Vill du inte vara som alla andra som läser pol. mag så kan man ju alltid läsa något extra som får en att stå ut från de andra. T ex att läsa lite mer juridik eller något annat. Kanske du kan kontakta något ställe du skulle vilja jobba på sedan och höra efter vad som för dem ses som extra bra och läsa det utöver det andra inom programmet?
Niklas 2008-12-29
Jag tycker att du resonerar mycket vettigt. Att läsa en utbildning som intresserar genererar vanligtvis både godare betyg och ökat välbefinnande, vilket borde göra mitt val av väg enkelt och lätt - men jag känner fortfarande en viss rädsla.

Vad det beror på kan jag inte direkt sätta fingret på och jag kan faktiskt erkänna att jag mer och mer blir övertygad över att ett utbildningsbyte är det bästa lösningen.

Det du nämner om att kontakta för mig intressanta arbetsplatser och rådfråga dem om vilken kompetens de eftersöker är en otroligt smart och enkel idé. Att jag aldrig tänkt på det förut. Tack så hemskt mycket!

""Om någon annan har synpunkter/idéer/tankar så får ni hemskt gärna """"posta"""" dem här. Jag blir mer än glad över all hjälp och all lotsning jag kan få, för det kan onekligen behövas.""

// Niklas
Annica 2009-01-04
Jag läste din insändare - byt inte program! jag har en Pol Mag från Karlstad, en Master of EU Politics från Liverpool, UK, ett halvårspraktik från Sveriges riksdag och politisk förflutet men får inga jobb relaterade till utbildningen. Jag fick en djup depression efter detta och idag har jag omskolat mig med en 1-årig chefssekretarutbildning och jobbar idag som assistent på en advokatbyrå. Tjänar 10.000 mer än jag skulle göra inom stat och kommun men arbetet är trevligt men inte intellektuellt stimulerande. Vad du än gör byt inte bort din fina jur-utbildning. med en juridisk utbildning i grunden kan du arbeta i de flesta miljöer. Läs hellre till kursen som intresserar dig efter eller parallellt med din utbildning.

MVH

Annica

Skriv kommentar: