Bli lärare på distans

Hej!

Jag har länge gått och funderat och utbildat mig hit och dit och tänkt på vad jag egentligen vill göra. Det har slagit mig först nu att språk är mina främsta intressen och jag överväger därför att bli språklärare. Jag har 40 p (60 hp) spanska sedan innan och funderar på att läsa engelska på distans också.

Hur många poäng behöver man i respektive ämne för o bli lärare i grund respektive gymnasieskola? Hur är lönerna? Kan man läsa pedagogiken på distans, måste man gå en särskild lärarutbildning?

// Janne

Janne 2009-01-07 01:57

Kommentarer:

Janne 2009-01-07
När man väl har sin utbildning som lärare och arbetar som lärare, kan man då läsa in fler ämnen under tiden? Exempelvis om jag arbetar som lärare i spanska, läser in svenska på distans. Blir ajg då svensklärare också eller behöver man komplettera med mer pedagogik?
Sussi 2009-01-07
Du kan läsa in behörighet att undervisa i andra ämnen efter att du fått din lärarexamen. Du har då redan de poäng i allmänt utbildningsområde som man ska ha, men möjligen är det viss typ av kurser i svenska du bör ta om du vill bli lärare i svenska. På vissa håll finns det två typer av kurser inom skolämnen, ett alternativ med inriktning på undervisning i ämnet i fråga och en mer allmän, det första är kanske det som du då bör välja om det är undervisning inom ämnet som är syftet. Kolla upp det med syo på det lärosäte du tänker läsa kursen/kurserna på och se vad de säger där om det.
Sussi 2009-01-07
Har du redan poäng i skolämne så kan man antingen fortsätta läsa in språken genom fristående kurser i det som krävs och sedan läsa allmänt utbildningsområde för att få lärarexamen. Den kursen finns på vissa ställen på distans.

Du kan också söka in till lärarutbildning inriktning spanska och fortsätta din utbildning där. Dina poäng i spanska kan du nog få tillgodoräknat.

Skriv kommentar: