terapeut

jag undrar hur man blir lekterapeut? om jag förstått det rätt finns ingen egentlig utbildning för detta? och förstår inte hur man ska kunna söka jobb inom detta område heller?
Sarah 2009-01-15 01:59

Kommentarer:

Sean 2009-01-18
Det beror på vilken slags terapeut du menar. Det finns många olika slags terapiformer t ex bildterapeut men om du menar psykoterapeut.

Så brukar kravet vara att man ska ha en akademisk utbildning minst 120 poäng där det ska vara inkluderat 60 poäng beteendevetenskap ( t ex psykologi eller sociologi).

Sen ska man ha sådana arbetsuppgifter för att kunna gå fortsättningsutbildningar. det brukar kallas för steg 1 och efter man gått denna så går man steg 2.

Detta tar väldigt lång tid.

Sådana utbildningar och arbetsuppgifter som kan vara meriterande för att söka till steg 1 utbildningen är t ex något inom socionomyrkerna, lärare, diakon, präst, studievägledare eller sjuksköterska.

pluggar du in en psykologexamen så ingår terapeut utbildningen i den tror jag, men inte helt säker.

Så du kanske ska börja med att bestämma dig med vilken slags terapiform du är intresserad av att arbeta med. Skulle du välja psykoterapi ( eller kbt ?) så kanske du ska fundera på vilket annat yrke du ska utbilda dig till först ( och arbeta med) ett rätt så viktigt val det med ja:)

Efter att du är färdig med den utbildningen och arbetat något/några år så kan du börja med vidarutbildningen.

Här är en länk till olika terapiutbildningar

http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=150028

kolla in sida 3.

Det finns även fler olika terapiutbildningar, jag själv som pluggar till präst är intresserad av S:t lukasutbildningen

lycka till

Skriv kommentar: