Läkarstudier

Hej,

Jag har en fråga om antagning till läkarlinjen, men skulle gärna vilja vara anonym.

Jag vet att nya regler kommer börja gälla 2010, och att man därför kommer hamna i en mindre grupp då man tentat upp sina betyg, där chanserna att komma in är mindre.

Nu är det så att jag har läst samhällsvetenskaplig linje, och har därför inte har behöriget till läkarlinjen.
Jag tänkte därför läsa in ett naturvetenskapligt basår. Kommer betygen jag får i dessa ämnen att räknas in i mitt betyg från gymnasiet?

I nuläget har jag 19.0 i betygssnitt (vilket inte räcker långt för att komma in på läkarlinjen) och jag tänkte därför skriva HP och satsa på att får runt 1,9-2,0 på detta och söka med det istället. Kommer jag trots att jag söker in på HP-kvoten (inte med upptentade betyg), hamna i denna grupp på grund av att jag läst in ett naturvetenskapligt basår?

Tack på förhand,

Malin Lönnqvist
Malin Lönnqvist 2009-01-26 02:01

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-01-27
Hej
Om du läser basåret på komvux kommer kurserna att räknas in i ditt snitt och du kommer att prövas i kompletteringsgruppen. För att ha chans att komma in på läkarprogrammet i kompletteringsgruppen tror jag att det kommer att krävas 20,0+meritpoäng. Då måste du även höja kurserna du inte har MVG i från slutbetyget. Om du skriver högskoleprovet så är det en egen urvalsgrupp och berörs alltså inte av någon kompletteringsgrupp. Det har räckt med 1,8 på högskoleprovet vid de senaste antagningarna.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: