intagningspoängen till läkarlinjen HT 2010?

Hej!

Jag undrar vad du tror händer med intagningpoängen till läkarlinjen from HT 2010 då meritpoängen börjar gälla? Kommer den höjas till max på en gång eller har jag en chans att komma in då?
Jag vill plugga till läkare men har för lågt snitt för att komma in. Det ligger på 19,3 men om jag får tillgodoräkna mig meritpoäng sen kommer mitt snitt ligga över 20,0, om nu detta är möjligt?

Vad ska jag satsa på om jag vill komma in på läkarlinjen? Högskoleprovet (har inte gjort det än), läsa upp betygen, meritpoängen eller PIL?

Tack på förhand!

Hälsningar Marie
Marie Hjerpe 2009-01-26 02:01

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-01-27
Hej
Det finns ingen som kan svara på hur de nya tillträdesreglerna kommer påverka chanserna att komma in. Man får nog räkna med att det kommer krävas högre betyg i kompletteringsgruppen troligtvis 20,0 + meritpoäng.Det bästa är väl att skriva högskoleprovet och pröva alla sätt som går.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Göran 2009-01-29
Du måste säkert göra högskoleprovet. Nu räcker det inte med 20,0 utan du måste ha ett mycket bra resultat från högskoleprovet dessutom som är skiljekriterie. Det kommer säkert att fordras även 2010, åtminstone i kompletteringsgruppen.

Skriv kommentar: