Att bli lärare med oklara betyg

Hej! Jag har gått två olika gymnasieprogram, har totalt 2800 gymnasiepoäng. Däremot saknar jag matte A i avgångsbetyget. Jag läser nu matte A på komvux och beräknar att bli klar våren 2009. Från gymnasiet har jag ett samlat betygsdokument med en del ""värdelösa"" betyg, dvs udda kurser med endast G eller IG. Jag har gjort högskoleprovet och sökt till lärarprogrammet, men missuppfattade reglerna och kom inte in därför att jag inte hade matte A. Jag undrar nu, HAR jag ett giltigt gymnasiebetyg eller inte? Jag saknar ju matte A men har över 2500 poäng. Om jag klarar av mina mattestudier nu i år och söker till högskolan - vilka chanser har jag att komma in?
Maria 2009-01-29 02:02

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-01-29
Hej
För att uppfylla den grundläggande behörigheten måste du har et slutbetyg med minst 2250 godkända kurser.Om du har fått ett slutbetyg utan Ma A som är ett kärnämne antar jag att du har ett reducerat program men det grundläggande behörighet.
Du har säkert stora chander att komma in. Det finns gott om platser pålärarhögskolorna och det brukar inte krävas särsklit höga poäng för att komma in.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sss 2009-01-29
Om matte a står med i behörighetskraven så ska man ha betyg (minst G) i den kursen för att vara behörig till den utbildning det handlar om. De kurser som står med är särskild behörighet, du kanske enbart har grundläggande behörighet med det du har i nuläget... där det står specifika ämneskurser är de speciella kurser man måste ha för behörighet, t ex matte a (grundläggande behörighet till högskolestudier inkl betyg i matte a)
Kalle 2009-01-30
jag heter kalle

Skriv kommentar: