förlängt studiemedel?

Har läst på universitet tidigare och fått studiemedel 129 v. Nu vill jag läsa till psykolog och resterande veckor med studiemedel kommer inte att räcka. Kan man få extra veckor? Det är ju ingen idé varken för mig eller samhället om jag inte kan ta examen.
Emma 2009-02-08 02:04

Kommentarer:

Sussi 2009-02-08
Man kunde förut ansöka om förlängt studiemedel men det var inte enkelt att få det. Nu kan man troligen också testa att söka det men det är färre som får det beviljat, om inte ens någon. Den som vill läsa till läkare och tar en termins studier inom något med fullt studiemedel i väntan på att komma in på läkarprogrammet har i och med det gjort att de inte kan få studiemedel för hela utbildningstiden.

Man kan få studiemedelsveckorna att räcka lite längre genom att t ex ta 75 % av heltid varje termin eller kanske varann... kanske jobba lite extra och leva på det där studiemedel slutar... kan finnas något man kan göra om det är några veckor utan studiemedel.

I annat fall får man tänka smart från början, för ingen bryr sig om man kommer på efter 3 års studier att man egentligen vill läsa 5 år till psykolog. Det som fattas när studiemedel inte längre finns att ta får man fixa själv på ett eller annat sätt... det är så det är... finns exempel på vad andra försöker göra för att lösa sånt problem...

Skriv kommentar: