fler frågor!

Hej! Jag har skrivit förut och har ny lite mer funderingar kring att läsa till veterinär och att höja mina betyg. Jag hoppas att du kan svara! Jag gick endast ett år på gymnasiet och har har alltså betyg ifrån första året (ca 7 kurser). sedan läste jag på komvux (hela omvårdnadsprogrammet) och efter det har jag läst in kärnämnena+maB på komvux. kärnämnena har jag mvg i, (men INTE de ämnen från omvårdnadsprogrammet och första året på gymnasiet, endast vg och g.) Kan jag läsa omvårdnadsprogrammet en gång till för att få mvg i alla ämnen? Och kan jag läsa in 7 ""nya"" ämnen på komvux och ""ta bort"" de betygen från gymnasiet (eftersom det är kurser som ej finns på komvux) sedan undrar jag hur det skulle bli med de nya reglerna efter 2010. om jag har mvg i alla ämnen, kommer jag ändå i en grupp som har sämre chans att komma in bara för att jag har ""blandbetyg""? skulle ju vara retligt om man inte kom in fast man hade mvg i allt då. vore så tacksam om du kunde svara på detta, är verkligen beredd att kämpa för att få mitt drömyrke! Tack på förhand!
Angelica 2009-02-08 02:04

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-02-09
Hej
Om du har redan har ett slutbetyg kan du inte ersätta kurser mot andra för att höja ditt meritvärde. Då måste du läsa de kurserna som ingår i slutbetyget. Om du har mer än 2/3 komvuxbetyg så prövas du i direktgruppen men gör du kompletteringar(höjer betyg) så prövas du i komletteringsgruppen
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Maria Leván 2009-03-13
Hej hej.

Jag gick samhällslinjen på gymnasiet och funderar nu på att plugga till veterinär. Min fråga är då, är det smartast att gå tekniskt naturvetenskapligt basår på universitetet (i Uppsala) eller att läsa Kemi, Fysik, Biologi och Matematik på Komvux? Antar att basåret går fortare men vilket väger tyngst när man söker till veterinärprogrammet? Eller spelar det ingen roll?

Tack för svar!

Skriv kommentar: