Läsa till - en nackdel?

Hej,
Jag har en fråga som är en smula komplex.
Jag funderar på att läsa nationalekonomi (som fristående kurs eller som del av pol. kand.). För detta krävs matte C, vilket jag inte har från gymnasiet.
I övrigt är mina gymnasiebetyg bra.
Som jag har förstått det kommer det efter 2010 att vara en nackdel att ha läst upp betygen på Komvux. Eftersom jag ännu inte helt bestämt mig för vad jag vill läsa på universitetet i framtiden, är jag rädd att jag genom att läsa upp matte C kommer att ha sämre chans att komma in på vissa utbildningar fån och med 2010 - och jag vet att jag inte kommer att vara helt säker på vad jag vill för all framtid då.
Alltså - vad är det egentligen som gäller om man har läst till en kurs på Komvux efter 2010?
En annan idé är ju att vänta med att läsa upp matte C tills jag helt säkert vet att det är det jag vill. Men jag är rädd att möjligheten att läsa till ett gyumnasieämne kommer att ha försvunnit då. Det talas ju ofta om att vuxenutbildningen ska läggas ned.
Vad tror du om det här?
Vore oerhört tacksam om du kunde klargöra det här för mig.
Ida 2009-02-24 02:07

Kommentarer:

Ingmar 2009-02-24
1. Vuxenutbildningen kommer inte att läggas ner.
""2. Det är helt ok att läsa på komvux redan nu. Det är du själv som sedan bestämmer om du vill använda dina betyg därifrån i antagningen. Om du måste använda matte C (ex i nationalekonomi) kommer du att hamna i kompletteringsgruppen. Om du ska läsa något där du är behörig enbart med dina gymnasiebetyg så hamnar du i grupp 1 (""""direktgruppen"""") och använder alltså inte ditt matte-C-betyg i just det alternativet.""

Skriv kommentar: