Behöver verkligen svar!

Hej!
Jag undrar 1) om mina slutbetyg från IB-programmet automatiskt skickas till alla universitet och högskolor i sverige eller om jag måste göra det själv? (jag tog studenten -08). 2) På internationella samhällsvetarprogrammet i växjö finns ju olika inriktningar att välja mellan till det andra året. Väljer man bara en eller kan man välja flera? Jag skulle gärna läsa freds och konfliktstudier och franska, går det att kombinera? Om man bara läser ett val, hur funkar det att tex. bara läsa franska vecka ut och vecka in i ett och ett halvt år? Tacksam för svar!
Anonym 2009-03-06 02:09

Kommentarer:

Rikard 2009-03-06
Ang. fråga 2, varför hör du inte efter med Växjö universitet direkt?
Anonym 2009-03-06
Jo, har frågat dem men fattade inte svaret så jag mailade igen och fattade inte då heller så antingen är jag trög eller så behöver jag en annan förklaring och därför frågar jag här. Börjar bli lite snålt om tid så jag skulle behöva få svar! Vet du något om programmet?
Sss 2009-03-06
1. Det finns (eller det fanns förut i alla fall) en lista över skolor som anslutits till en databas som innebär att man själv inte behöver skicka kopia på slutbetyg vid ansökan till universitet och högskolor. Vilket år de anslöt sig fanns också med, så där kanske du kan se om den skola som du gick på är med. Fann det via vhs hemsida. Annars kanske det går att kontakta din gamla skola och fråga hur det är med den saken. Är de inte med där (eller anslöts efter att du slutat) så måste du skicka med kopia på ditt slutbetyg... det går att kolla upp hur det ligger till för just dig...

2. Universitetet i fråga bör ju kunna mest om hur det är med det program som de har hand om. Har du kontaktat de som ansvarar för just det programmet som du nämner? T ex den institution som har hand om det? Undrar också vad du fick för svar på din fråga när du säger att du inte fattade det.

Jag skulle chansa på att det är ett av ämnena som man ska välja, för det verkar vara det man ska fördjupa sig i så att man kommer upp i kravet för en kandidatexamen (90 hp). Vid eventuell valfri termin i programmet kan du nog välja det andra ämnet som du inte valde som huvudområde.
Anonym 2009-03-07
Problemet med listan på vhs hemsida är att det står ""nationella program"" eller nåt liknande och IB tillhör inte till dem...därför blev jag osäker.

Missförstå mig inte när det gäller Växjö Uni, jag har vänt mig till studievägledaren för just det program-området och han har varit väldigt hjälpsam och svarat utförligt. Problemet är väl egentligen att jag inte förstår hur man på ett program som heter internationella samhällsvetarprogrammet kan läsa ett och ett halvt år med bara franska? Läser ens franskalärare så mycket franska? Hursomhelst tror jag bara att min fråga var så rörig så att han missförstod den. Det jag undrade var om man tex. kunde läsa en termin freds och konfliktstudier, och en termin franska och en termin sociologi eller om man var tvungen att läsa samma ämne hela tiden.
Tack så mycket för hjälpen! :)
Sss 2009-03-08
Kontakta din gamla skola och fråga dem om hur det är med den saken, annars så är det enkelt att ta kopia på studentbetygen och skicka det till adress som finns information om på studera.nu

Det trixiga är de krav som finns för att kunna få ut en examen. Program som inte leder till examen är inte många intresserade av, därför är det på det sätt som det är. För att kunna ta ut en examen så krävs det 90 hp i ett ämne (och 90 hp i annat), så om man väljer franskai ditt fall så måste man läsa så pass mycket i det ämnet för att sedan kunna ta ut en examen.

Det finns en del konstiga program på högskola och universitet. Man undrar hur de kan ha det namn och beskrivning som de har, men om man väljer att söka dit så får man ta det. Det går inte att ändra på det bara för att man vill det. Yycker man att det är skumt och konstigt så kan man välja att inte söka dit.

Lärare i franska läser mycket franska för att det är ett krav att läsa X antal hp för att få undervisa i ämnet...

Vill du läsa en termin fred och konfliktstudier, en termin franska och en termin sociologi så kanske fristående kurser skulle passa mer än ett program. Då får du mer frihet att utforma din utbildning istället för att följa speciella ramar...

Skriv kommentar: