Nackdel att välja mindre högskola?

Jag har, efter ett år på socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet, bestämt mig för att sadla om och plugga till lärare istället. Nu när jag ska bestämma universitet och studieort känns det dock som om jag har kört fast litegrann. Jag vill givetvis skaffa mig en så bra och konkurrenskraftig utbildning som möjligt, men samtidigt vill jag absolut inte stanna kvar i Göteborg (dels på grund av att jag är missnöjd med undervisningen vid universitetet här, och dels för att jag är sugen på någonting nytt).  Jag är egentligen mest sugen på att plugga på en lite mindre högskola, men kan det innebära att min utbildning får sämre konkurrenskraft på arbetsmarknaden? Finns det någon statistik över lärarutbildningens kvalitét vid olika lärosäten?
Mina 2009-03-15 02:11

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-03-17
Hej
Jag tror inte att orten där man läst har någon större betydelse när du söker jobb. Det är nog viktigare för dig var du väljer att bosätta dig de närmaste åren. Många tycker det är bättre med ett mindre lärosäte då kontakten med lärare underlättas.Det finns nog ingen statistik/undersökning som över de färdiga lärares kvalité men däremot över själva utbildningen som görs av Högskoleverket.Gå in på länken så kan du se de granskningar som HSV gjort.
http://www.hsv.se/kvalitet.4.539a949110f3d5914ec800056452.html
Hälsingar Chris,www.syoguiden.com

Skriv kommentar: