Poäng och snitt

Hej!

Jag undrar hur man räknar ut sitt snitt?
""På mina """"orginal"""" gymnasiebetyg hade jag ett visst snitt, men nu har jag läst ytterligare 3 kurser som tillsammans omfattar 400 gymnasiepoäng.""
Hur räknar jag ut mitt nya snitt? Kan man plocka bort gamla kurser som sänker snittet? Jag menar då självklart de kurserna som inte är obligatoriska.
Och det här med meritpoäng fattar jag inte riktigt. Har läst om detta men jag är nog lite lost. Jag gick samhälle/språk så det verkar intressant för min del...

Tacksam för svar!
Ronja 2009-03-16 02:12

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-03-17
Hej
Du lägger till de nya kurserna och dividerar med den nya poängsumman som då blir 2900 poäng.
Du kan inte ta bort några kurser från ditt gymnasiebetyg. Av de nya är det endast de som höjer meritvärder som räknas med.
Jag bifogar en länk där du kan läsa mer om meritpoäng
http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/utbildning/grundniva/tilltradetillgrundniva/kommandeandringaravtilltradesregler/sammanfattningavdenyareglerna/meritvarderingavmeritkurser.4.6923699711a25cb275a80001002.html
Hälsingar Chris,www.syoguiden.com
Sara 2009-03-31
följdfråga...

""gäller samma sak, att endast de """"nya"""" kurserna som höjer meritvärdet räknas med, även om de nya kurserna är de som krävs för behörighet till utbildningen?""

Skriv kommentar: