psykologi

Hej,
jag gick ut gymnasiet med medelmåttiga betyg och vill nu studera psykologi.
Nu står jag inför det faktum att psykologiutbildningen kräver 2.0.
Enda chansen att gå en chans är att ta högskoleprovet. För att få 2.0 kräver säkerligen att man gör om det några gånger - och man får ta två prover om året.
Jag vet inte hur jag ska lösa den här omöjliga ekvationen.
Ska jag plugga upp mina godkända och väl godkända betyg med olika prövningar på komvux. Då ställs jag inför det faktum att antagningssystemet kommer förändras till år 2010. Chansen att komma in på psykoloigi försämras avsevärt då allt färre kommer komma in på kompletterade betyg.
Nu undrar jag hur jag ska göra för att ha en chans för att komma in,
ska jag söka psykologiutbildningen utomlands? ska jag förbereda mig inför högskoleprovet? ska jag plugga upp mina betyg? Vilken väg ska jag gå?
Diana 2009-03-19 02:12

Kommentarer:

Sussi 2009-03-19
Jag antar att det är psykolog som du vill läsa till. Psykologi kan man läsa utanför det speciella programmet, men man blir inte psykolog av det. Läser man psykologi som kurs eller program som inte är psykologprogram så kan man komma någonstans men inte till psykologyrket. Det är en viktig sak att stryka under...

Till dina frågor och funderingar:
- Jag tycker personligen att man i alla fall kan testa att göra högskoleprovet. Det kanske går bättre än vad du trodde i början? Blir det inget bra så kanske du kan lära dig något av det ändå...

- På många håll prioriteras andra personer till komvux än de som vill läsa upp betyg, så det kan vara mycket, mycket svårt att komma in där. Gör man prövningar så blir man inte portad för att man redan gått gymnasiet men det finns ett annat hinder, nämligen att man inte kan få någonting för det. Studiemedel går inte riktigt att få för studier inför prövning. Så om du väljer den vägen så är det en bra tanke att fundera på hur man ska få det hela att fungera ekonomiskt.    

- Om du tänker studera psykologi utomlands så bör du kolla upp om det går att kalla sig för psykolog efter det, om du kan jobba som det eller liknande i Sverige (om det är det du vill) osv. Alla utbildningar inom psykologi i utlandet leder kanske inte alltid åt samma håll, så det är bra att kolla upp det innan. I Norge och Danmark kan man nog komma dit, men där kanske det också är lika svårt att komma in.

Tänk på att resultatet av de nya reglerna inte har kommit då det ännu inte har kommit igång. Man kan göra uppskattningar om vad som kan ske, men vad som egentligen kommer att hända är inte helt säkert. Det kanske är en bra idé att vänta och se... om man har tid och råd...
Gustav 2009-03-22
Ett tips är att göra tidigare högskoleprov

https://www.studera.nu/studera/339.html

""Så slipper du vänta på varje tillfälle. Jag förbättrade mig med flera poäng. det finns de som har gått från 1.2 till 2.0. och det är säkert möjligt att förbättra sig ännu mer så man får inte bli nedslagen av ett otillräckligt första resultat. Dessutom kan du ju medans du övar på högskoleprovet och ex jobbar ta ngra kurser i taget på särskild prövning så att du kommer någonstans iaf då inte är ngn """"tidspress"""" på särskild prövning""
Det är också möjligt att flytta från sin kommun eller att skriva sig i en annan kommun för att ta del av deras komvuxsystem. tex i södertälje är det möjligt att plugga upp betyg som man har g eller högre i.

såvitt jag förstått säger den nya lagen bara att du hamnar i kompletteringsgruppen om du läser nya ämnen i efterhand alltså inte om du läser upp gamla betyg.  Det finns flera sätt att lösa det på, man får vara lite påhittig.

Skriv kommentar: