Civilekonom eller kandidat+magister/master?

Hej!

Civilekonom eller kandidat+magister?
Jag har funderingar på att jobba utomlands efter examen, men är inte helt säker på att det är det jag vill. Jag vill veta vad som är smartast att läsa, för framtiden.. Har fått för mig att kandidat+magister kan vara bäst med tanke på bolognamodellen, som verkar komma mer och mer.
Men hur känt är det bland arbetsvigare i Sverige, om jag ändå blir kvar här?
Och så undrar jag var man kan läsa kandidatprogram i ekonomi i sverige, där man också har möjlighet att fortsätta med magister eller master. Är det föresten samma sak? Magister och master alltså.

Tacksam för svar!
Mvh,
Ida
Ida 2009-03-20 02:12

Kommentarer:

Chris Wigh 2009-03-20
Hej
Om du läser till en generell examen så har du större möjligheter att själv utforma din utbildning. Men det beror på inom vilket område du vill jobba.
Vilket som är bäst om du ska söka jobb är Sverige är svårt att säga, Det beror på hur din presumtiva arbetagivare värderar din utbilding.Jag tror de flesta arbetsgivare känner till masterutbildningar så det nog mer avgörande vilken masterutbildning du har gått.
Vissa kan du läsa en kandidatexamen i Sverige och sedan en master i annat land.Skillnaden mellan magister(1 år) och master(2 år) är 1 år.
Har du påbörjat studierna före 2007  kan du få en magisterexamen utskriven t o m 2015. Annars är det master som gäller.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: