Examen som examen?

Jag funderar på att välja lärarprogrammet på antingen Uppsala universitet eller Mälardalens högskola. Såvitt jag förstår är utbildnignarna olika långa, en 330 p och en 240. Exakt hur många terminer är det och är det någon skillnad i ""kvalite"" på examen? Är det någon som står sig lite extra i konkurrens? Rent geografiskt spelar det ingen roll för mig vilken jag tar, men vilka är fördelarna och nackdelarna med respektive utbildning? Blir jag färdig förskollärare på båda?
Polt 2009-03-23 02:13

Kommentarer:

Sussi 2009-03-23
Hur lång lärarutbildningen är (330, 240 hp osv) är beroende på vilken åldersgrupp som man kommer få behörighet att undervisa sedan. Ju mer poäng desto högre upp blir man behörig att undervisa. 30 hp är en termin, så 330 är 5,5 år (elva terminer) och 240 är 4 år (8 terminer). För att bli folkskollärare ska du läsa inriktning(ar) som ger den behörigheten. Jag tror att det krävs minst antal terminer för att bli förskollärare (210 hp som är 3, 5 års studier) medan det är krav på fler inriktningskurser för att bli högstadielärare och så vidare. Man kan välja inriktning mot t ex förskola genom att välja det alternativet vid ansökan och på en del håll kan man välja öppen ingång och välja senare...

Skriv kommentar: