Behörig

Jag trodde att det var så att om man redan har gått ut gymnasiet och är behörig efter de regelrna som är nu så är man även behörig efter 2010.
Jag har nämnligen ett reducerat program och det skulle ju innebära att jag inte var behörig efter 2010.
Du skrev ju till den personen som inte har med sig Sv B att hon inte kommer vara behörig efter 2010, är det verkligen så? Om hon är behörig nu så är hon väl det också efter 2010, eller har jag fattat det hela fel?
Malin 2009-04-01 02:14

Kommentarer:

Sussi 2009-04-01
Jo, de som är behöriga före de nya reglerna kommer igång anses vara det efter 2010 också. Men det kanske bara gäller den grundläggande behörigheten. Finns information om det på vhs hemsida om det, när jag kollade där en annan gång så såg jag ingenting om det under särskild behörighet, men det kanske har kommit till sen den dagen: http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1431

Sv B är en del av särskild behörighet för en del utbildningar, har man inte den kursen så är man inte behörig till just den utbildningen, även om man har den grundläggande behörigheten. Kan det möjligen vara det som den person du nämner handlade om?

Om man t ex hade all behörighet för en utbildning vid en tidpunkt och sedan söker vid en annan tidpunkt då denna utbildning har fått ny särskild behörighet så är man inte behörig dit för att man var där innan. Man måste ha det som den särskilda behörigheten säger...
Malin 2009-04-01
Jaha okej, då förstår jag.
Jag fattade det som om det handlade om den allmänna behörigheten men om det handlade om särsklid behörighet så är det ju en helt anna sak.
Tack för din hjälp!

Skriv kommentar: