kraven för kandidatexamen

Hej Syoguiden.

Jag har en fråga ang högskolestudier. Har snart tagit 60 HP inom biologi men funderar på att byta till något program inom humaniora med inriktning mot miljövetenskap.

Jag vet att det utöver de totala 180 HP krävs 90 HP inom huvudämnet för att tillgodogöra sig en kandidatexamen, men kan jag genom att läsa 90 HP inom humaniora och sedan komplettera med kurser som har anknytning till biologi knåpa ihop en skräddarsydd examen?

tacksam för svar!
/Daniel
Daniel.e 2009-04-05 02:15

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-04-06
Hej
Det beror på vilken typ av kandidatexamen du ska läsa till. Vissa examen kräver utöver de 90 hp även  poäng inom specifikt område. Jag länkar till Lunds unviersitets examenssida så kan du se ungefär vad som gäller för de oiika examen.
http://www.lu.se/utbildning/examen/examensavdelningen/examina-som-utfaerdas-av-examensavdelningen-enligt-2007
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Johanna Ramm 2009-04-06
Hej.> Har en lärarutbildning i botten. Undrar var jag kan läsa fristående kurser i socialt arbete ( eftersom jag känner > att jag vill inrikta mig åt detta här hållet) och om det finns > studenter som tidigare kombinaret två ämnesområden och varit > anställningsbara? Vet du om det går att läsa kurser i socialt arbete > på distans? Det känns lite sådär att läsa in ett helt nytt program > hade varit väldigt bra om man kunde vara anställningsbar om man hade > tagit ut en fil kand, 90 hp pedagogik som jag har och 90 hp socialt > arbete. Hur hade du gjort i min situation? jag har förövrigt läst > specialpedagogik som inriktning, antar att man inte kan tillgodoräkna > sig detta? Vad är skillnaden på ett socionomprogram och ett > program/kurs i socialt arbete? vilka utbildningar har ni inom detta > område på distans?  Tack på förhand!> Mvh: Johanna
Soss 2009-04-07
Jag vet att det finns distanskurs inom socialt arbete på malmö höskola, man kan söka efter mer sånt på studera.nu också.

Vet också att det finns socionomprogram på distans i gävle, men det är samlingar på orter där runtomkring, så helt på distans så man kan läsa det från överallt i Sverige är det kanske inte.
Johanna Ramm 2009-04-08
Hej.
Det område jag har tänkt att ta ut en fil kand i är i så fall pedagogik som jag redan har läst i och med min lärarutbildning samt att jag läser till 90 hp i socialt arbete för att få ut en fil kand på 180 hp. Jag Vet inte om det går att göra så här eller om någon gjort så innan?  Man kanske måste läsa in hela socionomprogrammet?
Maria S 2014-03-31
Hej. Det område jag har tänkt att ta ut en fil kand i är i så fall pedagogik som jag redan har läst i och med min lärarutbildning samt att jag läser till 90 hp i socialt arbete för att få ut en fil kand på 180 hp. Jag Vet inte om det går att göra så här eller om någon gjort så innan?  Man kanske måste läsa in hela socionomprogrammet?

Också intresserad av detta svar och närliggande frågor, kan någon vägledare svara?

Tack på förhand :-)

Skriv kommentar: