Kandidatexamen, pedagogik-socialt arbete

Hej. Har en lärarutbildning i botten. Undrar var jag kan läsa fristående kurser i socialt arbete ( eftersom jag känner  att jag vill inrikta mig åt detta här hållet) och om det finns  studenter som tidigare kombinaret två ämnesområden och varit anställningsbara? Vet du om det går att läsa kurser i socialt arbete  på distans? Det känns lite sådär att läsa in ett helt nytt program  hade varit väldigt bra om man kunde vara anställningsbar om man hade  tagit ut en fil kand, 90 hp pedagogik som jag har och 90 hp socialt  arbete. Hur hade du gjort i min situation? jag har förövrigt läst  specialpedagogik som inriktning, antar att man inte kan tillgodoräkna  sig detta? Vad är skillnaden på ett socionomprogram och ett  program/kurs i socialt arbete? vilka utbildningar har ni inom detta område på distans? Tack på förhand! Mvh: Johanna
Johanna 2009-04-09 02:16

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-04-14
Hej
Kurser i socialt arbete på distans finns bl a på Lunds universitet, Malmö högskola och Högskolan Väst. Inom socialt arbete finns många olika inriktningar. En lämplig inriktning för dig kan vara Socialt arbete med barn och unga eftersom du har en lärarutbildning. Du kan också lägga till andra kurser i din examen beroende på vilken typ av arbete du vill ha.
Gå in på högskolornas hemsidor och titta vilka inriktningar som finns. Jag har ingen direkt erfarenhet av kombinationen pedagogik/socialt arbete men pedagogik är ett bra ämne att kombinera med.
Hälsnigar Chris,

Skriv kommentar: