Forskare i djurliv

Hej.
""Som jag förstått så är Zoolog en akademisk utbildning för arbete med djur i exempelvis djurparker. Men jag är intresserad av att rikta mig djupare mot någon speciell djurart och bedriva forskning i fält. I exempelvis Afrika. Som jag sett tidigare är ledare för så kallade """"Research-team"""" av doktorsgrad.""
Min fråga lyder således: Vad för utbildning ska jag gå i Sverige, alternativt i utlandet, för att kunna göra detta jobb i framtiden. Just nu läser jag Naturvetenskap på Gymnasiet.
Tack på förhand.
Kristian Kling 2009-04-16 02:17

Kommentarer:

Sussi 2009-04-17
Appropå akademiska ämnen och inriktningar:
Som forskare har man sin forskningsinriktning. En zoolog kan vara mer inne i att forska om en typ av djur medan en annan är mer expert på ett annat djur och/eller område. Så är det med typ alla ämnen som går att forska i på högskola och universitet. Alla har samma bakgrund i de tidigare studierna men inriktningen kan vara skilda. Det gäller även för de som skriver uppsatser på högskola och universitet. Säg att det är 5 personer som skriver uppsats inom psykolog och alla de inriktar sig mot 5 olika områden inom ämnet psykologi. När de sedan kanske vill gå vidare och forska så är det kanske de skilda områderna som de forskar om. Samma ämne men olika delområden/inriktningar...

För din del kanske volonärarbete skulle passa för att få känna på det praktiskt... någon djurutbildning  och biologi skulle kunna vara en bra bas också...

Skriv kommentar: