Terapeut, linje?

Jag har bestämt mig för att jag vill bli terapeut. Men vilken gymnasielinje ska jag då gå? Hittar det ingenstans, jag har sökt till SamSam och OP men jag tror man måste komplettera ämnen senare om man väljer OP, eller? och i SamSam ingår Naturvetenskap B och det är verkligen inte mitt bästa ämne. Jag har G i allt och har MVG i engelska och VG i svenska, religion, historia, slöjd, musik, bild, hemkunskap och har kommit in på den prelliminära intagningen på båda av dessa linjer.

Jag vet inte om jag är dålig på NO eftersom vår lärare aldrig lärt oss något, utan bara pratat om sitt liv varje lektion men gett alla G ändå, tänk om ja blir bättre i gymnasiet med bättre utbildning?
NO är iallafall inget som jag intresserar mig av.
Jag gillar inte PRAO och allt annat i SAM låter bra.

är förvirrad just nu.
Hannah 2009-04-20 02:18

Kommentarer:

Laura 2009-04-20
Hej.
Du skriver att du vill bli terapeut. Menar du psykolog då, eller socionom? Eller kanske psykoterapeut? Det finns nämligen lite olika yrken inom det terapeutiska området. Jag ska beskriva de olika yrkena lite översiktligt:

Som psykolog kan du jobba med människor som har det svårt på olika sätt, t ex inom skola (med elever som har det svårt med skolarbetet, kanske är mobbade osv), inom sjukhus (barn och ungdomspsyk, vuxenpsyk osv). Men du kan även jobba inom t ex försvaret, med rekrytering av personal, inom företag där du kanske ger råd om hur personalen ska fungera bättre i grupp osv. Psykologers arbetsfält är stort. Utbildningen till psykolog tar totalt 5 år, plus 1 års PTP (ungefär som läkarnas AT-tjänst) innan man är helt färdig och får sin legitimation.

""Vill du däremot jobba lite mer med psykologiskt behandlingsarbete kan du läsa vidare till psykoterapeut. Då jobbar du utifrån olika teorier, exempelvis kan du välja en psykodynamisk inriktning som fokuserar mer på hur personen som behöver hjälp har haft det i sin barndom, omedvetna tankar och känslor osv. Du kan också välja att jobba utifrån kognitiv beteendeterapi, där man fokuserar på hur personen beter sig, lite mer """"här-och-nu"""". För att göra dig ännu mer förvirrad finns det ytterligare olika inriktningar inom psykoterapi, men de jag nämnde är de största. Observera att beskrivningen av dessa två inriktningar är väldigt förenklad. OBS! Du kan inte bli psykoterapeut direkt på högskolan/universitetet utan du MÅSTE ha läst något annat """"människovårdande yrke"""" först, t ex psykolog, socionom eller präst innan du får söka till psykoterapeutprogrammet. Som jag har förstått det är utbildningen till psykoterapeut kortast om man är psykolog i """"grunden"""" så att säga. Är man legitimerad psykolog och har jobbat några år tar psykoterapeututbildningen 3 år och då läser man på halvtid samtidigt som man jobbar med sitt """"vanliga"""" arbete som psykolog.  Är man socionom eller präst i grunden tar utbildningen något längre tid, för då måste man komplettera med något som heter """"basutbildning i psykoterapi"""" vilket man som psykolog redan har fått i sin psykologutbildning. Hoppas du förstår beskrivningen, det är lite krångligt att förklara vad skillnaden mellan en psykolog och psykoterapeut är. Jag reserverar mig för eventuella fel i beskrivningen av psykoterapeututbildningen!""

""Som socionom jobbar du också med samtal, du kan t ex jobba som kurator på skola, inom socialtjänsten, """"ute på fältet"""" dvs förebyggande mot drog- och alkoholanvändning bland ungdomar osv. Utbildningen till socionom tar totalt 3,5 år på universitetet. Eftersom jag själv pluggar till psykolog är jag mest insatt inom det området, så beskrivningen av vad en socionom gör blev lite kort.  ""

Vill du bli psykolog eller socionom skulle jag råda dig att gå samhällsvetenskapliga programmet, för där finns alla ämnen man behöver för att kunna söka in på psykologprogrammet eller socionomprogrammet. Går du OP så tror jag att du måste komplettera med Matte B, men jag är inte säker så kolla upp det. Intagningskraven för psykologprogrammen i Sverige ligger rätt högt och det krävs MVG i nästan alla ämnen på gymnasiet. Intagningspoängen för socionomprogammet är lite lägre, och då kan man komma in med något VG och G också i sitt slutbetyg. Och ytterligare en sak som krävs för att komma in på psykologprogrammet är att du har jobbat i minst 1 år, antingen på heltid eller halvtid (det varierar lite mellan olika universitet), så du kan alltså inte komma direkt från gymnasiet. För socionomprogrammet krävs ingen arbetslivserfarenhet, du kan alltså söka direkt efter gymnasiet.

Till sist skriver du att du inte gillar PRAO och sånt, då skulle jag än en gång råda dig att gå samhällsvetenskapliga programmet, det är mer teoretiskt än OP. Och Naturkunskap B fixar du galant, jag tyckte också att det var väldigt svårt med NO men den kursen var ganska grundläggande så det går säkert bra.

Hoppas du fått lite hjälp på vägen! Lycka till!
Sss 2009-04-21
Om du vill gå OP så kan du ju kolla vad det finns för möjligheter att läsa in behörighetsgivande kurser inom fria val och så vidare. Tror att matte b brukar finnas med, men det kan bero på vilken skola det är.

Om du ska kunna gå OP eller Sam-sam så verkar det vara så att du får ta något som du inte gillar för att kunna gå igenom det... prao eller naturkunskap b... prao kan man ju kanske göra inom det området som du är intresserad av att arbeta inom sedan... så det behöver inte vara skit utan det kan vara en möjlighet för dig att få mer insyn i vad det är du vill komm in på sedan efter gymnasiet...

Skriv kommentar: