Konkurrens i kompletteringskvoten fr o m ht 10

Hej,

För att konkurrera maximalt i kommande kompl.kvot, funderar jag på att utbyteskomplettera 3 VG-kurser som jag tidigare läst samt tilläggskomplettera genom att läsa områdeskurser för att nå upp till 2.5 extra.

Är det då endast i slutbetyget (och utbyteskompletteringen) som betyg spelar roll? Betyg i kompletterade meritkurser spelar då ingen roll eftersom de inte ingår/ersätter slutbetyget?

Kan man genomgå prövning på egen hand i dessa meritkurser man inte läst förut eller måste man delta i Komvux undervisning?

Som jag förstår det behöver inte heller de som behörighetskompletterat (genom basår eller komvux) tänka på betyg i dessa ämnen, vilket betyder att man konkurrerar lika vare sig man utbytes- eller behörighetskompletterat.

Slutligen, är det troligt att Hsp som skiljekriterium kommer att kvarstå även ht 10 på översökta utbildningar?

Tack på förhand!
Jonathan 2009-05-07 02:19

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-05-07
Hej
1.I de kurser du läser till för att få meritpoäng räcker det med ett G eftersom de inte räknas med i ditt meritvärde.
2. Du kan anmäla dig till prövning i kurser som du tidigare inte har läst t ex meritpoängskurser
3. Kurser som krävs för behörigheten räknas däremot in i meritvädet.
4. Jag tror att man även efter 2010 kommer att använda sig av högskoleprovet som skiljekriterium på t ex läkarprogrammet ifall man inte utökar platserna inom det alternativa urvalet.
Hälsningar Chris, www,syoguiden.com
Johan 2009-05-08
Utmärkt med högskoleprovet som skiljekriterium. Nu vet alla vad som krävs. Tidigare var man tvungen att tacka ja till en plats om man med otrolig tur kom in med lottens hjälp. Den turen kom kanske aldrig mer tillbaka.
Sss 2009-05-09
Om alla lärosäten använder högkoleprovet som skiljekriterium så kanske det blir så, att alla vet vad som krävs... men det är inte sagt att alla lärosäten med läkarprogram kommer att ha det...
Pelle 2009-05-12
varför får inte alla plugga det dem vill för?

Skriv kommentar: