Hejsan!

Hejsan!
När jag gick sista året på gymnaiset så blev jag våldigt skoltrött och det slutade med att jag inte fick betyg alla ämnen. Jag har ingen behörighet till högskolan pga det. Jag vill bli sjuksköterska. Men nu ska dom stänga ner Komvux nästa år. Då undrar jag om det är försent att plugga upp sina ämnen? Eftersom jag måste plugga upp säkert 10 ämnen.
Skulle vara tacksam om jag fick ett svar!

/ Caroline
Caroline 2009-06-22 02:23

Kommentarer:

Sussi 2009-06-22
Prövning kommer finnas kvar, men det kanske inte blir så enkelt när man har så många ämnen att ta igen. Folkhögskolan finns kvar där man kan läsa till högskolebehörighet. För att öka sina chanser kan man också göra högskoleprovet men för att kunna komma in genom det så måste man ha högskolebehörighet, så det kan vara ett komplement till folkhögskola om man väljer den vägen för behörigheten...
Caroline 2009-06-22
Tack så mycket för svar!! :) Okej.. Då vet jag! Dom ämnen som man har behörighet till högskola är några stycken. Men dom ämnen utöver det, kan man plugga upp dom med?
Sussi 2009-06-23
På folkhögskola är det lite annorlunda, är lite annat än komvux då det inte alltid är kurser man läser. Vill du läsa på folkhögskola och vill veta hur du ska börja så kan du nog få bäst svar genom att kontakta dem. Finns förteckning över folkhöskolor på deras gemensamma hemsida: www.folkhogskola.nu

Nu är det olika prioriteringar som styr vilka som får komma in på komvux, t ex att de med lägst utbildning kommer före de som har gått gymnasiet osv. Det finns förslag om att de som gått gymnasiet och klarat kurser inte ska kunna läsa om de kurserna för att höja sig. Men jag vet inte när det skulle gå igenom, om det gör det. Det kan på så vis bli svårt att läsa upp betyg, men man kan ju testa att söka in till komvux med det syftet och se hur det går med det. De kurser du inte har G i kanske går enklare att få plats för att läsa, men det kan bero på hur många det är som söker som är mindre utbildade än du är.
Sussi 2009-06-23
Prövning är möjligt för alla kurser, godkända eller inte. Tror det kostar en del för varje sådant prov. Kolla komvux i din kommun om vad som gäller där, hört om att kurser man har IG i får man tenta av utan kostnad, men det kanske inte är så överallt (eller var så förut) så kolla upp vad som gäller för dig...

Skriv kommentar: