Ångrar mitt förstahandsval...

Jag har sökt lärarprogrammet på både Mälardalens högskola och Uppsala universitet. Jag prioriterade MDH först eftersom den utbildningen var ett år kortare. Nu ångrar jag mig dock, vill sätta Uppsala först istället. Jag vet att man inte kan prioritera om nu, men hur stor eller liten är chansen att jag kommer in på båda mina alternativ? Har drygt 14 meritpoäng och 1,1 i högskoleprov. Alltså ganska normalt, inte något jättebra. Jag undrar hur jag rent praktiskt går tillväga? Om jag får antagningsbesked från MDh först, ska jag tacka ja till den platsen för säkerhets skull? Kommer jag bara in som reserv i Uppsala om det finns platser över? Och måste jag då vara bättre än övriga reserver? Tacksam för svar.
Maria R 2009-06-23 02:24

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-06-24
Hej
Om båda utbildningarna är heltid så kan du inte komma in på båda utan du kommer att strykas från Uppsala ifal du kommer in på MDH. Med ina betyg och högskoleprovsresultat kommer du nog att komma in på MDH.
Det du kan göra är att ta kontakt med Uppsala efter andra urvalet och fråga om de har ledig plats och på så sätt byta ort. Många lärarutbildningar har svårt at fylla sina platser men det beror på vilkeninriktning du har valt.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: