Kvot 2 - basår

Jag har läst SP på gymnasie och just nu läser jag basår på Malmö högskola. Jag har sökt till tandläkarprogrammet i Danmark.

""1l. De som har läst NV-NV på gymnasiet har de typ """"företräde"""" vid prövning i kvot 2 än de som har läst basår på högskola?""

2. Hur kommer urvalet i kvot 2 ske för de som har läst basår på högskola med tanke på att de har en annan betygskala på basår?

Har 19,40 från gymnasiet och har läst Kemi B, Fysik B, Biologi B och Matematik E och har 5 i alla kurser. Har jag någon chans att komma in i år eller få standby till nästa år? Jag vet att man inte kan direkt säga Ja eller Nej, men någon som kanske har varit i samma situation som kanske vet något intressant?

Tacksam för svar!
Pekkan
Anonym 2007-03-15 00:15

Kommentarer:

Anonym 2007-03-19
Hej
Det svar jag har fått från Köpenhamns universitet är att de som redan från början har läst NV inte har förtur. Går man SP så söker man även på sina betyg. Det är svårt att få ett klart besked från Danmark och hur de värderar basåret från högskolan.
I år är det svårt att säga vilka chanser svenskar har att komma in eftersom det nytt både vad det gäller omräkningen av betygen och bonuspoängsystemet.
Anonym 2007-03-19
Tack för ditt svar Chris

Pekkan

Skriv kommentar: