Antagningspoäng, urval 1 och 2: Psykologprogrammet i Umeå

Hej.
Ska söka till psykologutbildningen i Umeå nu till hösten. Har 19,48 i snitt och är lite orolig över om jag kommer att komma in eller inte.. Det är ju såklart svårt att förutsäga hur hög antagningspoängen kommer att vara, men jag kollade på VHS och där kan man utläsa att poängen efter första urvalet låg på 19,60 medan det i det andra urvalet hade sjunkit till 19,33. Med mitt snitt så borde jag ju ha en bra chans att komma in, åtminstone på urval 2. Vad jag inte exakt har förstått är hur det här med urval 1 och 2 egentligen fungerar, alltså om man har blivit struken i första urvalet så har man ingen chans att komma in på andra, eller hur är det?
Tacksam för svar!
Anonym 2007-03-17 00:15

Kommentarer:

Anonym 2007-03-17
.. ju att för tydligehetens skull tillägga att 19,60 samt 19,33 var poängen till ht-05.
Anonym 2007-03-18
Jo, just så.. blir man struken efter urval 1 så är man inte med i urval 2. Men man kan undvika det genom att tacka ja till reservplats i urval 1, det måste man göra för att vara med i urval 2.  
Att man sätter rätt utbildning och ort på rätt plats är också viktigt, vill du i första hand söka psykolog i umeå, så var noga att det blir så i din ansökan. Blir det fel där så kan det inte åtgärdas så enkelt.
Anonym 2007-03-19
för svaret Sussi. Jo, ska komma ihåg att prioritera rätt. Men läste någonstans att man inte kan bli struken i första urvalet såvida man inte är obehörig (alltså att man inte har den arbetslivserfarenhet som krävs t ex) och det är jag inte. Har arbetat ihop nästan två års heltidsarbete så på det kan det inte falla. Åh, så stressande att inte veta om man kommer in eller inte.. men så är det ju.
Anonym 2007-03-19
Jo, alla behöriga är med i urvalet, obehöriga styrks, så fungererar det. Och för behörighet till psykologprogrammet ska man ha arbetserfarenhet... är man behörig så ingår man i första urvalet, svarar man inte på det resultatet stryks man från urval 2, så var noga också med att svara..

Skriv kommentar: