Klarsyn på saker och ting, vt 2010

Hej!
Jag undrar över mina chanser att komma in på Läkarprogrammet till våren, då jag inför hösten blev 90e reserv i Umeå som bäst.
Jag gick ut Samhällsprogrammet med 19,8 i snitt. Läste tekniskt basår och fick således nv-behörigheten som krävs. Läste även upp mina två VG-betyg så att jag fick 20,0 i snitt (dvs kompletterat slutbetyg = 20,0).
""På gymnasiet läste jag en hel massa språk: Engelska C, Franska steg 6, Spanska steg 4. Vad jag förstår bör detta innebära att jag, när meritpoängen sätts in, får """"full pott"""" dvs 2,5.""
Jag har gjort Högskoleprovet ett antal ggr och har som bästa resultat 1,5. De senaste tre gångerna har jag dock legat 1 (!) poäng från att få 1,6, och tycker att jag med ett seriöst pluggande inför höstens prov borde klara av att nå MINST 1,6 som resultat.
Nu till mina frågor:

1) Bara för att vara säker: jag FÅR väl full meritpoäng tack vare språken? Läste ju även Ma E under mitt tekniska basår, men är inte säker på om detta spelar någon roll i och med att basåret ses som kompletterande studier. Alltså: får jag 2,5 i meritpoäng när jag söker till Läkarprogrammet?

2) Detta med att Idrott A ska börja räknas in, berör det mig? Eller enbart de som tar studenten EFTER att det börjat gälla?

""3) Hur ser då slutligen mina chanser ut inför vårterminen 2010? Vad behöver jag sikta på i HP-resultat för att i princip vara """"garanterad"""" att komma in någonstans?""

OERHÖRT tacksam för svar!!!!!
Vänliga hälsningar,
Sophie
Sophie 2009-08-01 02:28

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-08-03
Hej
1. Om du läst En B+C och två språk så ger det dig maxpoäng 2,5.
2. För dig räknas Idrottsbetyget bort om det sänker även i fortsättningen.
3. Man kan aldrig vara garanterad att komma in och jag kan inte säga något om dina chanser. Eftersom de flesta läkarprogram idag använder sig av högskoeprovet som skiljekriterium vid lika poäng så är det det som avgör. Du kan inte göra så mycket mer än att försöka skriva ett så bra resultat som du bara kan. Man kan ju aldrig sikta in sig på något resultat utan skriva så bra man kan. Det finns ju både kurser och litteratur för att förbereda sig. Lägg ner extra tid på de delar som du missade flesta poäng på.
Du kan ju söka till Karolinska där de har ett s k prov- och intervjubaserat urval(PIL) men även där behöver man ett bra resultat på högskoleprovet.
Hälsingar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: