Kvoter

Jag gick ut gymnasiet meg IG i matematik c, i juni 2009. I vilken kvotgrupp kommer jag om jag söker till vårterminen 2010? Kommer jag i grupp 1 eller gäller det redan till våren, att jag hamnar i grupp två?

Pyret
Pyret Persson 2009-09-01 02:32

Kommentarer:

Pelle 2009-09-02
då hamnar du nog i diotkvoten tror jag de.
Syo 2009-09-02
Ditt IG har egentlígen inte med kvoterna att göra, utom om du söker en utbildning som kräver matte C.

Våren 10 hamnar du ihop med alla andra som har betyg från gymnasiet, alltså i betygskvoten (det finns också kvoter för folkhögskola och högskoleprovet).

Hösten 10 hamnar du i den stora direktkvoten grupp I (då finns dessutom kvoter för dem som kompletterat (II) samt för dem med utländska betyg (III) och folkhögskola IV). Om utbildningen du söker däremot kräver matte C, och du måste komplettera detta på Komvux i förväg, hamnar du i kompletteringskvoten. Krångligt värre, se http://hsv.se/densvenskahogskolan/utbildning/grundniva/tilltradetillgrundniva/sammanfattningavdenyareglerna/platsfordelningpagrundvalavbetyg.4.6923699711a25cb275a80001016.html
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-09-03
Hej
De nya tillträdesreglerna börjar gälla hösten 2010. Om du söker efter det så prövas du i grupp två till de utbildningar som kräver Ma C.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: